چرم چیست و ویژگی های چرم با کیفیت کدامند

لینک کوتاه https://leather-house.ir/a/22db
چرم چیست و ویژگی های چرم با کیفیت کدامند

چرم، سندی برای نبوغ و تدبیر انسان است و بدون شک در توسعه‌ی تمدن امروز نقش بسیار زیادی داشته است. از اوایل نسل بشر تا به الان، تقریبا در هر دوره از طراحی و مد، چرم یکی از ویژگی‌های ماندگار بوده است. تقریبا ۷۰۰۰ سال است که تمدن ما از چرم برای تولید لباس و کالاهای مصرفی دیگر استفاده می‌کند. چرم طبیعی اگر اصل باشد برای سال‌های زیادی دوام آورده و می‌توانید از آن استفاده کنید.

چرم ماده ای ارزشمند است که همه ما روزانه با آن سر کار داریم اما واقعا این ماده ارزشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ در این مقاله از خانه چرم به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

تاریخچه‌ی چرم از کجا شروع شد؟

تاریخچه‌ی چرم

 

دباغی چرم یکی از قدیمی‌ترین کارهای بشر است. انسان‌های اولیه برای غذا شکار می‌کردند و از پوست حیوانات به عنوان لباس، کفش و همچنین سرپناه استفاده می‌کردند. یونانیان باستان ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به استفاده از چرم برای لباس و صندل‌هایشان شناخته شده هستند. بعدها در مصر تولید چرم به علت اینکه محبوب فرعون‌ها و ملکه‌ها بود، گسترش پیدا کرد. بعدها استفاده از چرم به تدریج وارد کشورهای دیگر از جمله رم شد. در رم سربازان پیاده از چرم برای پیراهن‌های محافظ و زره استفاده می‌کردند.

امروزه بازار تولید لباس و وسایل چرمی از گذشته الهام گرفته و طراحان مد و معاصر هنوز هم برای طراحی محصولات چرمی از تاریخ کمک می‌گیرند؛ از چکمه‌های چرمی گرفته تا عینک‌های خلبانی که یادآور کابوی‌های قدیمی و هوانوردان جنگ جهانی دوم هستند.

 

چرم چیست؟

چرم، ماده ای طبیعی، بادوام و منعطف است که از دباغی پوست خام جانوران، به‌ویژه گاو به‌دست می‌آید. فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. چرم در تلفیق با چوب، پایهٔ فناوری باستانیان را شکل می‌داده‌است.

تاکسیدرمی امکان استفاده از پوست حیوانات را به انسان می‌دهد، البته مهم‌تر از پوست‌شان، سر و بخشی از پشت آن‌هاست. پوست‌های خام در ساخت چسب و ژلاتین هم کاربرد دارند. چند راه وجود دارد که در نتیجهٔ آن‌ها، پوست جانور به یک مادهٔ انعطاف‌پذیر و محکم به نام چرم تبدیل می‌شود.

چرم علاوه بر مزایای متمایز آن مانند دوام، انعطاف پذیری و کاربردهای متنوع، مانند فرش دست باف است. با گذشت زمان خوب پیر می شود این یک لایه رنگی متراکم خاص به نام پتینه تشکیل می دهد که به مرور جلوه عتیقه ای فوق العاده ای به آن می بخشد. می توان آن را به طور مرتب تمیز کرد و برای مدت طولانی استفاده کرد.

چرم بسته به نوع ساخت و منبع تهیه آن انواع مختلفی دارد و تمایز بین انواع مختلف چرم می تواند بسیار گیج کننده باشد. اما مهمترین طبقه بندی بر اساس این است که در کدام قسمت از پوست حیوانات تهیه شده است. سه نوع مهم چرم عبارتند از چرم تمام دانه، چرم درجه بالا و چرم اصل. چرم تمام دانه سخت ترین نوع است و بعد از آن چرم درجه بالا و سپس چرم اصل قرار می گیرد.

چرم یکی از با دوام ترین و پایدارترین مواد در اطراف است، به همین دلیل در تولید اقلامی مانند پوشاک، کیف، کیف پول با دوام و حتی غلاف چاقو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

چرم می تواند یک سرمایه گذاری گران قیمت باشد، اما اگر به درستی از آن مراقبت شود، می تواند سال ها بدون نیاز به تعویض یا تعمیر انجام شود. مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که برخی از انواع چرم دوام بیشتری نسبت به سایرین دارند، همه انواع به تمیز کردن و نگهداری منظم نیاز دارند تا در طول زمان به بهترین شکل ظاهر شوند، بنابراین مطمئن شوید که از اقلام خود به خوبی مراقبت می کنید!

چرم طبیعی

 

ویژگی های چرم باکیفیت

چرم یکی از با دوام ترین و پایدارترین مواد در اطراف است، به همین دلیل در تولید اقلامی مانند پوشاک، کیف، کیف پول با دوام و حتی غلاف چاقو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از ویژگی های چرم که آن را منحصر به فرد می کند عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • مقاومت در برابر پارگی
  • ضد سوراخ شدن
  • مقاومت بالا در برابر خم شدن
  • مقاومت بالا در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • عایق حرارتی خوب
چرم طبیعی و با کیفیت

 

رایج ترین نوع چرم مورد استفاده در مد و دکوراسیون منزل، چرم تمام دانه است. این نوع چرم برای از بین بردن هر گونه نقص یا لک روی پوست، سنباده یا صاف نشده است. دارای الگوی دانه ای طبیعی است که به آن ظاهر و احساس منحصر به فردی می دهد. چرم تمام دانه نیز بسیار بادوام و مقاوم در برابر خط و خش است.

یکی دیگر از انواع محبوب چرم، چرم دانه بالایی است که برای از بین بردن هرگونه نقص روی پوست، سمباده شده است. این باعث می‌شود که آن را نرم‌تر از چرم تمام دانه‌بندی کنید، اما در برابر خراش و خراش بادوام یا مقاوم نیست. چرم با دانه بالا اغلب در اثاثه یا لوازم داخلی مبلمان استفاده می شود، زیرا ظاهر عالی دارد اما به اندازه چرم دانه کامل نیازی به نگهداری ندارد.

چرم را می توان در رنگ های مختلفی رنگ آمیزی کرد تا با هر دکور یا سبک مدی که در ذهن دارید مطابقت داشته باشد. همچنین می‌توان آن را با الگوها یا آرم‌ها برای شخصی‌سازی یا اهداف برندسازی برجسته کرد. حتی می‌توان چرم را با روغن‌ها یا موم‌های مخصوص به کار برد تا ظاهری براق به آن ببخشد که به محافظت از آن در برابر کثیفی، گرد و غبار و سایر عناصری که می‌توانند در طول زمان به مواد آسیب برسانند، کمک می‌کند.