خراش افتادن کفش چرم

لینک کوتاه https://leather-house.ir/a/df97
خراش افتادن کفش چرم

خراش افتادن روی کفش چرم

شاید چرم ماده با دوامی به نظر برسد ولی زمانی که خراشی روی آن بیوفتد به راحتی روی چرم نشان داده می شود.

هنگامی که چرم خشک می شود ترکهایی روی آن به وجود آید. این خرابی ها قابل برگشت نیستند اما میتوانیم تا حدودی به حالت اولیه برگردانیم.

مرطوب نگه داشتن محصولات چرمی با نرم کننده های مخصوص چرم از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طور کلی 2 نوع خراش روی چرم به وجود می آید:

1-    خراش های سطحی روی چرم

2-    خراش های عمیق روی چرم (ترمیم خراش های عمیق چرم باید توسط متخصص انجام شود.)

 

ترمیم خراش های سطحی روی چرم

اگر خراش روی کفش چرم خراش سطحی باشد می توان آن را با روغن نگهداری چرم و یا کرم مخصوص چرم کفش های چرم را ترمیم کرد.

برای ترمیم کفش چرم مقداری روغن چرم را بر روی منطقه خراش افتاده بمالید و به صورت دورانی مالش دهید. سپس اجازه دهید کاملا خشک شود بعد از آن کمی نرم کننده چرم بزنید که سطحی از روغن و موم در چرم حفظ شود.

وازلین هم می تواند مورد مناسبی برای خراش های سطحی چرم باشد. بدین صورت که وازلین را به سطح خراش اضافه کرده و آن را با یک دستمال خشک به صورت دورانی مالش دهید. به یاد داشته باشید که وازلین در دراز مدت باعث خشک شدن چرم می شود و باید روغن اضافی را بعد از ترمیم چرم با دستمال خشک پاک کنید.

ترمیم خراش ها ی سطحی روی کفش چرم شامل موارد زیر میباشد:

1-    تمیز کردن کفش چرم

2-    ترمیم ترک ها و خراش های رو کفش چرم

3-    رنگ کردن ترک ها و خراش های روی کفش چرم

خراش افتادن کفش چرم

تمیز کردن کفش چرم:

برای از بین بردن ترک های روی کفش چرم ابتدا باید آن را تمیز نمایید.

هر لکه یا آلودگی روی سطح و قالب کفش را برس بزنید. با استفاده از یک پارچه خشک یا برس نرم لکه ها و کثیفی های روی کفش را از بین ببرید. در صورتی که لکه ها و کثیفی ها به سختی تمیز شوند برس یا پارچه به آب گرم آغشته کرده و دوباره روی کفش بکشید.

ترکیبی از آب و مایع شست و شو درست کرده و از پارچه پنبه ای و برس پاک کننده استفاده کنید. این کار را به آرامی انجام دهید و کفشتان را از کثیفی ها و لکه ها پاک کنید.

پیشنهاد می شود برای تمیز کردن کفش چرم از شوینده هایی که حاوی صابون و روغن است استفاده شود.

یک پارچه ی نرم را داخل شوینده زده و به صورت چرخشی روی سطح کفش بکشید و آن را تمییز کنید.

ماندن زیاد مواد شوینده روی کفش چرم باعث روشن شدن رنگ چرم می شود.

صابون و شوینده های غلیظ باعث آسیب رساندن به کفش می شوند بنابراین برای تمیز کردن کفش چرم از استفاده از شوینده های قوی خودداری کنید.

داشتن وسایلی مانند پاک کننده چرم و نرم کننده چرم و پر کننده های ترک چرم میتواند در حفظ کفش چرم بسیار مفید باشند.

خشک کردن کفش چرم اهمیت زیادی دارد. بدین صورت که بعد از شستن کفش سریعا کفش ها را با پارچه تمیز به صورت دورانی خشک کنید.

 

ترمیم ترک ها و خراش های روی کفش چرم

یکی از ابتدایی ترین کارها برای ترمیم ترک ها و خراش های روی کفش چرم پر کردن کفش با روزنامه است. با استفاده از پارچه و کمی روزنامه داخل کفش را پر کنید و مواظب باشید که تا حدالامکان فضای خالی باقی نماند این کار باعث می شود که کفش ها فرم اصلی خود را حفظ کنند و همچنین رطوبت داخل کفش را به خود جذب می کند.

حتی زمانی که از کفش استفاده نمی کنید آن را با روزنامه پر کنید.

برای ترمیم ترک ها و خراش های روی کفش چرم می توانید از روغن کرچک یا هر نوع مرطوب کننده دیگری استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که روغن کرچک برای نگهداری محصولات چرمی بسیار مناسب است.

ابتدا کمی از روغن را برداشته و روی خراش ها و ترک های کفش فشار دهید و به صورت دورانی مالش دهید.

گرم کردن چرم با استفاده از سشوآر باعث جذب شدن راحت تر روغن می شود.

تمیز کردن کفش با آب و صابون باعث خشکی کفش می شود. پس برای رطوبت رسانی به چرم مناطق دیگر کفش را هم به روغن آغشته کنید.

برای پر کردن ترک های روی کفش از بتونه های مخصوص پر کننده چرم استفاده می کنند. برای پر کردن جای ترک ها با یک عدد اسفنج بتونه ها را روی ترک ها مالیده و آنها را پر نمایید.

بیشتر این بتونه ها ترکیب شده با آب هستند و مناسب برای ترک های با عمق متوسط می باشند. اسفنج آغشته به بتونه را روی ترک بزنید تا کاملا روی ترک را بگیرد.

سپس اجازه دهید که کفش به مدت 30 دقیقه کاملا خشک شود. زمان خشک شدن کفش به مقدار مرطوب کننده یا بتونه ای که استفاده کردید دارد.

اما اجازه دهید که بتونه استفاده شده کاملا به حالت جامد درآید.

برای پر کردن ترک ها ی عمیق تر می توانید چندبار این کار را انجام دهید بدین صورت که از خشک شدن مواد قبلی مطمئن شوید سپس دوباره بتونه جدید را اضافه کنید.

مرحله آخر برای ترمیم ترک ها و خط ها روی کفش چرم صاف کردن بتونه ها می باشد. بتونه ها را با کاغذ سمباده ی خیلی نرم به صورت آرام و ملایم صاف کنید و تا زمانی که سطح بتونه و کفش یکی شوند آنرا بسایید و سپس کفش را با پارچه تمیز پاک کنید.

به یاد داشته باشید که از کاغذ سمباده کوچک استفاده کنید زیرا کاغذ سمباده بزرگ احتمال خط و خش جدید افتادن روی جاهای سالم کفش زیاد است.

نکته: 

به یاد داشته باشید که شما به صورت کامل نمی توانید چرم را ترمیم کنید زیرا الیاف و بافت های چرم از هم جدا شده اند.

خراش افتادن کفش چرم

رنگ کردن ترک ها و خراش های روی کفش چرم

استفاده از واکس یا کرم کفش برای کفش هایی که بی رنگ به نظر می رسند و رنگ و رویشان کمرنگ شده بسیار مناسب است.

بدین صورت که واکس یا کرم کفش را روی پنبه مالیده و به صورت دورانی روی بتونه ها مالش دهید. کرم کفش باعث براقی و صیقلی شدن کفش ها می شود. ترک های روی کفش چرم به خوبی واکس و کرم مخصوص چرم را به خود جذب می کنند.

بعد از اینکه کفش را به واکس و کرم مخصوص آغشته کردین با یک پارچه تمیز کفش را خشک کرده تا به حالت اولیه خود برگردد بدین صورت که پارچه را با حرکت چرخشی و به آرامی روی کفش بمالید و تمیزشان کنید تا پوشش چرمی کفش دو رنگ نشود.

به طور کلی در حفظ و نگهداری کفش چرم تمیز کردن کفش به صورت هفتگی تاثیر به سزایی دارد. هفته ای یک بار کفش ها را واکس بزنید و آغشته به کرم مرطوب کننده کنید و با استفاده از یک دستمال پارچه ای از خاکی شدن کفش ها و نفوذ گرد و غبار به داخل کفش خودداری کنید.