رنگ کردن چرم چگونه انجام می‌شود؟

لینک کوتاه https://leather-house.ir/a/67bc
رنگ کردن چرم چگونه انجام می‌شود؟

رنگ کردن چرم چگونه انجام می‌شود؟

رنگ کردن چرم از دسته هنرهایی است که از زمان‌های قدیم رایج بوده است. رنگ کردن چرم این اجازه را به ما می‌دهد تا بتوانیم منسوجات چرمی خود را بعد از استفاده و یا کهنه شدن دوباره نو کنیم و به صورت دلخواه خود در آوریم. اگر از رنگ لباس چرمی، کیف دستی، مبلمان یا کفش خود خسته شده‌اید، ممکن است بخواهید آن‌ها را با رنگ دیگری رنگ کنید. مهم است که هنگام رنگ آمیزی چرم از رنگ اکریلیک مخصوص چرم استفاده کنید.
رنگ کردن چرم می‌تواند به دو مدل کلی یا جزئی انجام شود. در مدل کلی نقاشی روی چرم، شما علاقه دارید که رنگ یکی از وسایل چرمی خود را به کلی تغییر دهید مانند رنگ یک کفش قدیمی. در مدل جزئی شما تمایل دارید که برروی وسیله چرمی خود مانند یک کیف دستی، طرحی زیبا نقاشی کنید.
هر دو مدل چه به صورت کلی و چه به صورت موردی و جزئی روندی یکسان دارند. در اینجا ما رنگ کردن چرم به صورت کلی را آموزش می‌دهیم.

توجه داشته باشید که برای این کار سه مرحله وجود دارد:
۱. تمیز کردن و آماده کردن چرم
۲. استفاده کردن از رنگ
۳. فرآوری نهایی چرم

تمیز کردن و آماده کردن چرم برای رنگ کردن چرم

تمیز کردن یک پیش شرط مهم برای رنگ کردن و نقاشی است و به خصوص هنگام رنگ کردن چرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از محصولات چرمی دارای یک پوشش براق هستند. این سیلیکون باید برداشته شده و رنگ نباید روی آن زده شود. برای پاک کردن سیلیکون نیاز به مواد تمیزکننده دارید.

اگر چرم براقی دارید، از یک پاک کننده سیلیکونی استفاده کنید تا به خوبی پاک شود. این محصول بر پایه الکل را به وسیله پارچه به خوبی روی چرمتان بمالید. اگر می‌بینید مقدار کمی سیلیکون در سطح چرم وجود دارد، رنگتان باید قادر به پوشش و حذف آن باشد والا به کار با پاک کننده ادامه دهید تا زمانی که سطح براق کامل از بین برود. بعد از اینکه چرم خشک شد، ایده بسیار خوبی است که قبل از رنگ کردن آن از روغن پاچه ای گاو (neatsfoot) روی آن استفاده کنید؛ اما از صابون گیلیسیرین زین استفاده نکنید. صابون گیلیسیرینی منافذ چرم را مسدود کرده و از چسبیدن رنگ به چرم جلوگیری می‌کند.

چه در رنگ کردن مبلمان، کفش، کیف دستی و چه وسایل چرمی دیگر، جداسازی قسمتی که می‌خواهید آن را رنگ یا نقاشی کنید مهم است. بهترین روش رنگ زدن چرم و محصولات چرمی این است که قسمتی را که قصد رنگ زدن آن را دارید جدا کرده و با قرار دادن آن روی سطحی که قصد رنگ زدن دارید، آن را به خوبی بکشید تا همه چین و چروک‌ها برطرف شوند.

مرحله ۱:

یک پارچه به درد نخور و کمی ضخیم را بر سطح محل کارتان پهن کنید، تا مانع کثیف شدن سایر سطوح در حین کار شود. محل یا اتاقی را انتخاب کنید که تهویه مناسب داشته باشد تا بوی رنگ در محیط باقی نماند.

مرحله ۲:

وسیله چرمی مورد نظر خود را از سایر وسایل پیرامونی جدا کنید و بر روی پارچه زیر کار قرار دهید. ما در اینجا قصد داریم یک جفت کفش چرمی قدیمی را نقاشی کنیم، پس حتما اگر کفش‌تان بنددار است، بندهای آن را قبل از رنگ کردن چرم جدا کنید.

مرحله ۳:

سطح چرمی مورد نظر را با الکل صنعتی یا تینر پاک کنید، برای این کار پارچه آغشته به الکل را بر روی چرم بکشید. تا سطح چرم از روغن و پوشش اولیه چرم پاک شود و رنگ جدید بهتر به سطح چرمی مورد نظر جذب شود.

اگر با این کار موفق به پاک سازی سطح چرمی مورد نظر نشدید، می‌توانید از کاغذ سنباده ظریف استفاده کنید.

مرحله ۴:

برای رنگ کردن چرم ، نواحی براق چرم را با کاغذ سنباده ظریف سنباده بزنید. اگر چرم شما هنوز براق است، سنباده زدن در مناطق براق با کاغذ سنباده ۱۰۰ – ۲۰۰، قسمت‌های باقی‌مانده براق را از بین می‌برد. سنباده زدن را تا زدودن سطوح براق روی چرم ادامه دهید.

مرحله ۵:

پیش از شروع به رنگ آمیزی، با یک پارچه مرطوب سطح چرم مورد نظر را تمیز کنید. پاک کردن چرم را ادامه دهید تا تمام آلودگی‌ها از بین برود. هرگونه آلودگی یا گرد و غبار برروی سطح چرم موجب کاهش کیفیت جذب رنگ چرم می‌شود.

مرحله ۶:

برروی سطح مورد نظر، ماده آماده کننده رنگ کردن چرم را به سطح چرمی بزنید؛ این ماده را پیش از شروع مرحله رنگ آمیزی برروی سطح مورد نظر می‌کشند تا رنگ بهتر به چرم بچسبد. این ماده را می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع دستی یا آنلاین تهیه کنید. در ادامه یک پارچه آعشته به این ماده را برروی سطح چرمی مورد نظر بمالید و چرم را به حالت اشباع برسانید.

توجه:

  • ماده مذکور دارای الکل است، در نتیجه سریع خشک می‌شود.
  • ماده آماده کننده نقاشی چرم، ممکن است رنگ قدیمی چرم شما را کم‌رنگ کند.

 

رنگ کردن چرم

 

استفاده کردن از رنگ برای رنگ کردن چرم

مرحله ۱:

از فروشگاه صنایع دستی یا فروشگاه‌های آنلاین، یک رنگ چرم اکریلیک خریداری کنید. رنگ اکریلیک بدون تأثیر بر انعطاف‌پذیری چرم، جذب آن می‌شود.

مرحله ۲:

رنگ و آب را با نسبت یک به یک با هم مخلوط کنید. افزودن آب به رنگ باعث رقیق شدن رنگ می‌شود.  همچنین به پوست چرم کمک می‌کند تا رنگ را بهتر جذب کند. رنگ آکریلیک را درون یک کاسه، به مقدار مساوی آب با رنگ به خوبی مخلوط کنید.

مرحله ۳:

لایه نازکی از رنگ را با یک برس آغشته به رنگ بر سطح چرم بمالید، با تکنیک ضربه‌های طولانی روی سطح چرم کار کنید. رنگ در ابتدا کمرنگ به نظر می‌رسد و رنگ قدیمی همچنان نمایان است، اما این طبیعی است. فقط سعی کنید پوشش یکنواختی روی چرم ایجاد کنید.

مرحله ۴:

اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود. حدود دو تا سه ساعت زمان نیاز است تا کاملا خشک شود. سطح چرم را با دست لمس کنید، اگر احساس خیسی و چسبندگی کردید یا رنگ به دست شما چسبید، یعنی زمان بیشتری نیاز است تا چرم کاملا خشک شود تا بتوانید مرحله بعد از پوشش رنگ را انجام داد.

مرحله ۵:

قبل از شروع دوره دوم رنگ آمیزی، سطح چرم را به خوبی مالش یا ورز دهید تا بعداً از ترک خوردن رنگ بر سطح چرم جلوگیری شود.

مرحله ۶:

سه مرحله قبل را تا زمان رسیدن به رنگ مطلوب چندین بار تکرار کنید. در نظر داشته باشید برای یک رنگ تیره ممکن است حداکثر تا هفت لایه رنگ نیاز باشد.

مرحله ۷:

پس از رسیدن به رنگ مطلوب اجازه دهید چرم به مدت ۲۴ ساعت خشک شود. در این مدت به هیچ وجه سطح چرم را لمس نکنید. پس از این مدت سطح چرم را چک کنید، سطح رنگ شده نباید چسبناک یا مرطوب باشد. اگر چنین است، بگذارید مدت طولانی‌تری خشک شود.

 

رنگ کردن چرم

 

فرآوری نهایی رنگ کردن چرم

مرحله ۱:

فینیشر (تثبیت کننده) تمام اکریلیک چرم تهیه کنید. این ماده موجب تثبیت پایدار رنگ برروی چرم می‌شود. این کار موجب براق شدن سطح چرم نیز می‌شود. اگر رنگ شما مات باشد، پس از اعمال و خشک شدن تثبیت کننده روی آن مجدداً مات خواهد شد.

مرحله ۲:

ماده تثبیت کننده را روی تمام سطوح چرم بمالید. تمام درزها و شکاف‌های سطح چرم را با استفاده از یک برس آغشته به ماده تثبیت کننده پوشش دهید.

مرحله ۳:

اجازه دهید محصول چرمی شما کاملا خشک شود. چرم مورد نظر را در محلی به دور از گرد و غبار نگهداری کنید. تقریبا ۲۴ ساعت زمان نیاز است تا چرم کاملا خشک شود. اکنون شما توانستید یک محصول چرمی را به صورت حرفه‌ای نقاشی کنید.

 

در نهایت؛

از روش گفته شده می‌توانید برای نقاشی منسوجات چرمی خود مانند مبلمان منزل، انواع کیف‌ چرمی و یا لباس‌های چرمی خود استفاده کنید. با این کار می‌توانید لوازم چرمی خود را نو کنید و یا در رنگ آن ها تنوع ایجاد کنید.